Арттерапевтична вправа «Шлях до Я-ідеального»

 

Мета: допомогти дитині дослідити різні думки про себе, які інколи складно висловити словами.

Вправа складається з трьох завдань, що досліджують спосіб, яким людина не хоче бути, на відміну від себе-ідеального та оціночної шкали руху між ними.

Матеріали: три аркуші А4, чорна ручка.

Віковий діапазон: від 10 років і старші.

Хід роботи. У послідовних завданнях дитина малює, психолог здійснює необхідні записи.

Завдання 1. Намалюй людину, якою ти б не хотів(ла) бути.

Людина. Уяви людину, якою ти б не хотів(ла) бути. Це не якась конкретна людина, її можна скласти з рис різних людей, яких ти знаєш. Зроби малюнок цієї людини посередині аркуша.

Як би ти описав(ла) цю людину? Яка вона? Назви три характерні риси, які її характеризують? Підпиши поруч з малюнком.

Сумка. Ця людина щодня ходить до школи (коледж тощо) і бере із собою сумку. Яка це сумка та що в ній? Намалюй та підпиши деталі.

Подарунок на день народження. Що б ця людина хотіла отримати до дня народження?

Намалюй та підпиши подарунок.

Сім’я. Як ця людина ладнає зі своєю родиною? Намалюй та підпиши.

Друзі. Як ця людина ладнає з друзями? Намалюй та підпиши.

В школі. Які в цієї людини стосунки у школі? Намалюй та підпиши.

Чого ця людина найбільше боїться у житті? Намалюй та підпиши.

Історія. Яким чином ця людина стала такою? Яка в нього історія життя? Що з нею сталося? (Запишіть відповіді дитини).

Майбутнє. Що чекає на цю людину в майбутньому? Що буде з нею? (Запишіть відповіді дитини).

Завдання 2. Малюнок людини, якою ти б хотів(ла) бути.

Інструкції такі ж, що і для завдання 1.

Завдання 3. Нанесення на карту кроків розвитку та просування до образу людини, якою б хотіла бути дитина.

Розмістіть аркуш паперу перед дитиною між його малюнками та горизонтальною лінією розділіть аркуш навпіл. Лінія має з’єднувати два малюнки.

Запропонуйте дитині відзначити своє положення на цій лінії у різні періоди часу та позначте кожен період. Важливі пункти: де вона зараз і де б хотіла бути (Я-ідеальне).

Розвиток карти з часом. Позначте точки оцінки себе дитиною у різний час (наприклад, де ти був у віці пяти років? Як щодо періоду початкової школи? і т. д.). Відзначається кожний важливий період. Запитайте, чим відрізняються пункти з часом. Чим відрізняються точки (наприклад, між зараз і більш раннім пунктом).

Запитайте про причини змін: «Як сталося, що ти змістився звідси – сюди? Що сталося, що змусило тебе спуститися сюди/що допомогло тобі піднятися? Як ти можеш просуватися ближче до себе-ідеального?». Це допомагає у дослідженні змін.

Запитайте, які три речі, можуть зробити інші для тебе, аби допомогти наблизитися до «себе-ідеального»? Які три речі ти можеш зробити для себе, щоб наблизитись до ідеального?

Маркування різних оцінок. Що кажуть інші, де ти перебуваєш? Чому вони так вважають? (Як вважає твоя мама, де ти зараз? Твоя сестра? Твій друг? і т. д.). Як ці оцінки впливають на тебе? Запитайте, чим ці оцінки відрізняються.

Обговорення. Перевірити чи розуміє дитина інші точки зору. З’ясувати чи захоче показати малюнки комусь іще, як їх опише і що розповість.

Літературні джерела

Махній М. М. Проєктивний психологічний інструментарій для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами: інформаційно-методичний посібник. Чернігів: Десна-Поліграф, 2021. 320 с.

Махній М.М. Психологічні графічно-малюнкові методики у діагностично-корекційній роботі з дітьми. Чернігів: Десна-Поліграф, 2022. 216 с.

ДО ЗМІСТУ

Немає коментарів:

Дописати коментар