Махній М. М. Етнопсихологія і міжкультурна комунікація/М. М. Махній. – Чернігів: Видавець Лозовий В. М., 2015. – 256 с. – (Під знаком “ψ”: науково-освітня серія).
ББК 88. 58
УДК 316. 273
ISBN 978-617-7223-55-8
ББК 88. 58
УДК 316. 273
ISBN 978-617-7223-55-8
Психологічні особливості різних народів і культур вивчає особлива галузь психологічної науки – етнопсихологія, важливим завданням якої є дослідження взаємодії людини як носія етнічної свідомості та суспільства.
Етнічна культура, створюючи значущий контекст для особистого вибору людини, не обмежуює її здатність піддавати сумніву та переглядати окремі цінності чи переконання. Отож, стрижневою ідеєю пропонованого видання є аналіз співвідношення соціального і національного, формування поваги до всіх існуючих у суспільстві культурних потреб та способів життя.
Для широкого кола читачів – студентів, викладачів, науковців, усіх, хто цікавиться соціокультурними питаннями життя етносу.
© Махній М. М., 2015
ПЕРЕДМОВА · 5
Розділ 1. ІСТОРІЯ ЕТНОПСИХОЛОГІЇ · 6
“Свої” та “чужі”: від
“епохи богів” до “епохи народів” · 8
Географія “народного
духу”:
етнопсихологічні
концепції епохи Просвітництва · 14
“Психологія народів”:
маніфестація
психологічного народознавства · 20
“Ієрархія рас” і
традиції:
теорія психоеволюції
народів Ґюстава Лебона · 24
Зародження української
етнічної психології: знакові постаті · 27
Інтерпретації “нації”:
від “епохи
націоналізму” до “ери глобалізму” · 38
Сучасна
етнопсихологія:
між антропологією і
етнологією · 47
Розділ 2. ЕТНОЦЕНТРИЧНІСТЬ СВІТОБАЧЕННЯ · 54
Природа етноцентризму:
“рідна земля і в жмені мила” · 58
Гнучкий етноцентризм:
“всюди добре, а дома найліпше” · 61
Культурний релятивізм:
“дома їж, що хочеш, а
в гостях, що дадуть” · 63
Ксенофобія і етнофобії:
“хоч добрий чоловік, та москаль”
· 66
Ойкофобія і
ксенофілія: “я не я, і хата не моя” · 73
Від етноцентризму до
націоналізму:
“кожна нація має свою
правду” · 76
Етнокультурна
толерантність: “що край, то звичай” · 81
Розділ 3. ЕТНОКУЛЬТУРНА СТЕРЕОТИПІЗАЦІЯ · 87
Етнічні стереотипи:
соціальні міфи чи когнітивні схеми? · 90
Різновиди етнокультурної
стереотипізації:
між “своїми” і
“чужими” · 96
Етнічні упередження і
забобони: сучасні теорії · 103
Історична динаміка етностереотипів
та упереджень:
“москаль i лях – один
шеляг”? · 108
Українські
автостереотипи: “маємо те, що маємо” · 112
Національний імідж і
бренд країни: реальність і символічність
· 116
Розділ 4. ЕТНОКУЛЬТУРНА ІДЕНТИФІКАЦІЯ ·
126
Теорії етнічної
ідентифікації: “яких батьків, чиї ми діти?”
· 128
Американська
ідентичність:
“плавильний казан” чи
“миска салату”? · 138
“Homo Sovieticus”:
утопічній проект
створення інтернаціональної спільноти · 147
Українська нація: “хто
такі українці і чого вони хочуть”? · 152
Європейська
ідентичність:
уніфікація чи “єдність
в розмаїтті”? · 162
Розділ 5. МІЖКУЛЬТУРНА КОМУНІКАЦІЯ ·
170
Етнофізіогноміка: “обличчя
– різні, а пики – на одне лице” · 172
Етнокінесика: етикетні
форми невербальної взаємодії · 179
Етносемантика
національних жестів:
“ти йому меду, а він
тобі дулю” · 187
Етнопроксеміка: “на
печі гаряче, а на лавці тісно” · 194
Етнохронеміка: “час не
віл, його не налигаєш!” · 200
Посмішка як культурний
феномен:
“широко посміхатися –
не означає радіти” · 207
Особливості
національного гумору:
“світ уцілів, бо
сміявся” · 211
Ненормативна
етнолінгвістика: “без матюків бракує слів”?
· 216
Розділ 6. ЕТНОСЕКСОЛОГІЯ
· 223
Культура інтимності: “кого
кохає, за тим і зітхає” · 224
Етноеротика:
“найбільша краса, що
вище колін і нижче паса” · 232
Фалічний потенціал
націй:
“який маю, такий маю,
молотити з ним не буду” · 235
Сексуальна активність:
“на жінці лежати – не значить
спати” · 237
Гомосексуальність:
від нетрадиційності до
суспільного визнання · 240
Третя стать: помилка
природи чи культури? · 244
Cекс і полігамія в
ісламі: приписи і реальність · 252