ISBN 978-966-194-227-0
УДК 159.9(091)(075.8)
ББК 88.1я73
Чому протягом історії людству так і не вдалося узгодити поняття психіки з поняттями душі та духу, а лише протиставити їх одне одному? Чому й досі існує стільки різних тлумачень природи психіки? Аби спробувати відповісти на ці питання, автор пропонує зазирнути в історію і простежити логіку формування уявлень про психічне як своєрідний прояв живої природи взагалі й людського буття зокрема.
Навчальний посібник призначений для студентів вищих навчальних закладів, які навчаються за спеціальностями “Психологія”, “Релігієзнавство”, “Богослов’я”, викладачів, а також для широкого кола читачів, усіх, хто цікавиться психологією та історією психологічної думки.
© Махній М. М., 2016
© Видавничий Дім “Слово”, 2016
ЗМІСТ
ВСТУП
Розділ 1. “HOMO MYTHOLOGICUS”:
ПРАДАВНІ МІФОЛОГІЧНІ УЯВЛЕННЯ ПРО ДУШУ
1.1. Людина як мікрокосмос: буття, відкрите Світові
1.2. Анімізм: первісна психологічна теорія
1.3. Тіла і душі: вірування і ритуали
1.4. Метемпсихоз і реінкарнація: мандри душі
1.5. Тотем і табу: етика першопредків
1.6. Міфологема долі: фатальність людських вчинків
1.7. Шаманізм: культура архаїчної психотерапії
1.8. Ерот і Психея: символіка міфологічного шлюбу
Розділ 2. “HOMO METAPHYSICUS”:
ПСИХОАНТРОПОЛОГІЧНІ ІДЕЇ АНТИЧНОСТІ
2.1. Геракліт: вчення про Психею і Логос
2.2. Піфагор: арифметика і етика душі
2.3. Емпедокл: сила Любові й Ворожнечі
2.4. Анаксагор: Світовий Розум як джерело руху
2.5. Демокріт: атомарність буття
2.6. Гіппократ: темпераментальна природа організму
2.7. Сократ: мистецтво народження істини
2.8. Платон: метафізичні навігації душі
2.9. Арістотель: душа як сутність тіла
2.10. Теофраст: першопочатки характерології
2.11. Епікур: психологія насолоди життям
2.12. Плотін: світотворення як “падіння душ”
Розділ 3. “HOMO RELIGIOSUS”:
ПСИХОЛОГІЧНІ ВИМІРИ РЕЛІГІЙНИХ ВЧЕНЬ
3.1. Буддизм: пробудження моральних істин
3.2. Даоcизм: природний ідеал людини
3.3. Конфуціанство: шлях до людинолюбства
3.4. Біблія: психологія гріхопадіння Адама і Єви
3.5. Отці Церкви: еволюція уявлень про дух, душу і тіло
3.6. Томізм: душа і тіло у католицькій антропології
3. 7. Іслам: особистість мусульманина
3.8. Суфізм: практики духовного самовдосконалення
Розділ 4. “HOMO NATURA” VS “HOMO MACHINE”:
ПРИРОДНИЧА ПСИХОЛОГІЯ НОВОГО ЧАСУ
4.1. Ф. Бекон: “нова логіка” проти “примар людського розуму”
4.2. Р. Декарт і Б. Спіноза: “пристрасті душі” і “сила афектів”
4.3. К. Сакович й І. Ґізель: християнська психологія людини
4.4. Т. Гоббс: психічне життя як епіфеномен матеріального світу
4.5. Дж. Локк: душа як “tabula rasa”
4.6. Г. Ляйбніц: психологія у світлі вчення про монади
4.7. Ж. Ляметрі й Е. Кондільяк: “мисляча машина” чи “чуттєва статуя”?
4.8. Д. Гартлі: першопочатки асоціативної психології
4.9. Ж-Ж. Руссо: психологія морального виховання
4.10. К. Гельвецій: пружини людської діяльності
Розділ 5. “HOMO PSYCHOLOGICUS”:
СТАНОВЛЕННЯ НАУКОВОЇ ПСИХОЛОГІЇ
5.1. В. Вундт: від фізіологічної до етнічної психології
5.2. Г. Фехнер: від психофізики до психотеології
5.3. Г. Гельмгольц: від психофізіології до термодинаміки
5.4. І. Сєченов: фізіолог як справжній психолог
5.5. Ф. Гальтон: від дактилоскопії до євгеніки
5.6. Г. Еббінґауз: відкриття законів пам’яті
5.7. К. Ушинський: спроба педагогічної антропології
5.8. С. Холл: зародження педології
5.9. Ч. Дарвін: еволюційний принцип в психології
5.10. Ч. Ломброзо: психопатологія геніїв і злочинців
Розділ 6. “HOMO PSYCHOANALYTICUS”:
ЗАГЛИБЛЕННЯ У ЛЮДСЬКЕ НЕСВІДОМЕ
6.1. З. Фройд: розкриття природи несвідомих потягів
6.2. Тінь Едіпа: психосексуальні стадії розвитку дитини
6.3. К. Юнґ: архетипи колективного несвідомого
6.4. А. Адлер: індивідуальна психологія
6.5. Е. Фромм: соціальне несвідоме
6.6. Ж. Лакан: структурний психоаналіз
ПІСЛЯМОВА
ГЛОСАРІЙ