Арттерапевтична вправа «Годинник»

Мета: психолого-педагогічна підтримка прийняття свого часу життя і подолання вікових криз; самопізнання і самоаналіз власних життєвих цінностей.

Матеріали: аркуш паперу формату А4, фарби і олівці.

Віковий діапазон: 14 років і старші.

Форма проведення: індивідуальна і групова.

Інструкція: Сядьте у зручну для себе позицію, розслабтеся та закрийте очі. Уявіть собі годинник, який будь-яким чином повязаний з вашим життям, або годинник, який ви просто собі уявили. Розгляньте його уважно, вивчіть який він, де знаходиться, з якого матеріалу виготовлений, який час показує, чи справний він. Побудьте ще трохи з ним. Прислухайтесь до своїх відчуттів… Спробуйте відчути його. Коли прийде почуття достатності і ви будете готові, зробіть три глибокі вдохи і видихи, і відкривайте очі. Намалюйте те, що ви побачили – свій годинник і час, який він показує.

Час роботи: візуалізація 5-10 хвилин, творча діяльність 20-25 хвилин.

Після закінчення творчого процесу учасникам задаються наступні питання:

1.Чи вдалося вам зануритись у процес розслаблення? Що ви відчували під час візуалізації?

2. Чи було таке, що ви не могли нічого уявити?

3. Коли відчуття були найбільш сильними та яскравими? Які це були відчуття?

4. Опишіть який годинник ви уявили? Розкажіть його історію.

5. Годинник, який ви уявили реально існуючий? Він звичний для нашої епохи і культури?

6. З якого матеріалу він зроблений?

7. Де він знаходиться?

8. Кому він належить? Чи є у нього власник? Хто ним користується? Як часто?

9. Чи справний годинник? Який час він показує?

10. Що означає для вас годинник на вашому малюнку?

11. Які почуття у вас виникали, коли ви зображували годинник?

12. Які почуття і емоції у вас виникають зараз, коли ви дивитеся на час, який показує годинник?

13. Символом якого періоду життя виступає ваш годинник?

14. Що ви відчуваєте зараз?

15. Що вам вдалося зрозуміти у процесі роботи?

16. Як тепер ви бачите ситуацію, яка склалася?

17. Який досвід ви отримали із ситуації, яка склалася?

Арттерапевтична вправа «Годинник» актуалізує відчуття власного існування, спонукає учасників замислитися про сенс свого життєвого шляху.

Літературні джерела

Пивоварчик І. М. Арт-терапевтична методика «Годинник». Простір арт-терапії: збірник наукових праць. Київ: Золоті ворота, 2018.

Махній М. М.  Психологічні графічно-малюнкові методики у діагностично-корекційній роботі з дітьми. Чернігів: Десна-Поліграф, 2022. 216 с.

ДО ЗМІСТУ

Арттерапевтична вправа «Лінії почуттів»

Мета: розвиток навичок регуляції негативних емоцій та усвідомлення особливостей переживання почуттів.

Матеріали: аркуші паперу А4, прості олівці.

Віковий діапазон: 10 років і старші.

Хід виконання. Аркуш складається так, щоб на ньому утворилось 8 клітинок, у яких учасники повинні олівцем намалювати свої почуття гніву, радості, спокою, депресії, енергійності, мрійливості, хвороби та будь-якого стану на власний вибір.

Інструкція. Кожен малюнок виконується лініями. Ви можете використовувати для малюнка одну лінію, багато ліній, можете покрити всю клітинку лініями, якщо вважаєте, що саме так зможете передати свої почуття. Ви самі обираєте, наносити довгі штрихи чи короткі, тонкі чи широкі, нажимати на олівець сильно чи легко. Якщо потрібно, користуйтесь гумкою.

У кожній клітинці по черзі намалюйте те, з чим асоціюється написане внизу слово. Обмеження: не малювати жодних картинок і не користуватись будь-якими символами (зірки, серця, блискавки, геометричні фігури тощо). Використовуйте тільки лінії (швидкі, повільні, світлі, темні, тонкі, ламані, плавні), які допоможуть передати ваш емоційний стан.

Обговорення. Ваш малюнок робить ваше почуття видимим. Опишіть, якими лініями ви висловили ваші відчуття? Порівняйте всі малюнки гніву, радості тощо.

Літературні джерела

Махній М. М. Проєктивний психологічний інструментарій для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами: інформаційно-методичний посібник. Чернігів: Десна-Поліграф, 2021. 320 с.

Махній М.М. Психологічні графічно-малюнкові методики у діагностично-корекційній роботі з дітьми. Чернігів: Десна-Поліграф, 2022. 216 с.

ДО ЗМІСТУ