“Що на світі
важко?” – “Пізнати себе”.
“Що легко?” – “Давати поради іншим”.
Фалес Мілетський
Цей
давньогрецький напис (грец. Gnothi
seauton, лат. Nosce te ipsum),
який, власне, став психологічним девізом було вміщено на фронтоні храму Аполлона
в Дельфах. Античність приписувала цей вислів Фалесу, а частіше всім семи
давньогрецьким мудрецям, які нібито, зібравшись біля Дельфійського храму,
поклали його в в основу всієї еллінської мудрості. За переказами ця настанова
подавалася і як відповідь Аполлона на питання давньогрецького мудреця Хілона:
“Що найкраще для людей?”:
Швидше до храму мого гурт своїх
учнів веди:
Є там, на різні лади геть усюди прославлений в
світі
Напис, веління таке:
"Сам себе спершу пізнай!"
Той, хто спізнає себе, тільки той буде з
глуздом любити
І до своєї снаги діла
шукати собі.
Овідій “Ars amatoria”/ Переклад Андрія Содомори
Храм
Аполлона в Дельфах славився і знаменитим
оракулом, до якого з’їжджалися для ворожінь паломники зі всієї ойкумени. Але
головне у Дельфах те, що саме у цій місцевості згідно з уявленнями давніх
цивілізацій – Пуп Землі.
Міфологічна легенда переповідає, що якось вирішив всемогутній Зевс дізнатися – де є центр Землі. Випустивши двох орлів – одного з заходу , другого зі сходу – став чекати, поки зустрінуться. А як стрілися орли, кинув на те місце камінь – священний Омфалос, Пуп Землі. Таким чином і було доведено, що центр Землі саме Дельфи. Елліни називали Омфалос – “сонячне коло”, бо камінь ніби світився зсередини.
Згодом у Дельфах був побудований храм бога Сонця Аполлона, де і викарбували легендарний напис “Gnothi seauton”. До того ж це єдине місце на землі, де можна спостерігати природний феномен – дельфійську луну. Якщо пошепки над ущелиною промовити своє ім’я, його підхоплює луна, підсилює у стократ і розносить повсюди.
Спочатку вислів “Пізнай самого себе”, очевидно, означав лише заклик до самоконтролю і усвідомлення меж своїх можливостей. Сократ (бл. 469-399 до н.е.) переосмислив дельфійский заклик в дусі відмови від безплідних спекуляцій про світ в цілому і поклав його в основу своєї інтелектуальної етики – “добродіяння є знання”. Самопізнання і насамперед пізнання своєї моральної сутності у Сократа стає попередньою умовою добродіяльного і щасливого життя. Його філософське кредо: “Пізнай себе” стало провідною філософською доктриною та освітньою парадигмою, яка і в наші дні зберігає свою актуальність.