Методика «Історія в шести частинах»

Проєктивну техніку роботи з ресурсами особистості «Six Part Story-Making» запропонував ізраїльський психолог, фахівець з профілактики психотравм Мулі Лахад. Вчений тривалий час досліджував способи поведінки людей у стресогенних ситуаціях. Він встановив, що у кожної людини є своя власна унікальна комбінація ресурсів боротьби з несприятливими обставинами. Такі висновки стали основою «BASIC Ph Model» – моделі, що ґрунтується на визнанні здатності особистості протистояти катастрофам, зберігати своє психічне здоров’я у будь-яких екстремальних ситуаціях (Lahad М. Story-making in assessment method for coping with stress: Six-piece story-making and BASIC Ph, 2013). 

Дана техніка використовується фахівцями як інтегративна модель роботи з історіями людей, які пережили негативний досвід (адаптація Гавриловська К., Дем’янчук, Ю., 2020).

Віковий діапазон: старші підлітки і дорослі.

Мета: проаналізувати систему ресурсів, які дозволять визначитися з можливими стратегіями поведінки у складних життєвих ситуаціях.

Інвентар: аркуш паперу формату А4, олівці або фарби і пензлик.

Час: 10-20 хвилин

Інструкція:

Розділіть листок на 6 рівних частин і у кожній частині виконайте наступні завдання у вигляді малюнку:

1. Оберіть головну дійову особу вашої казкової історії і місце, де вона проживатиме і намалюйте.

2. Намалюйте символічно завдання або місію, яку виконує (має виконати) ваш персонаж.

3. Намалюйте можливих помічників вашого головного героя.

4. Окресліть перешкоду, яка може стояти на шляху реалізації героєм його завдання чи місії.

5. Покажіть як герой долає перешкоди, які виникають на шляху.

6. Розкажіть, що відбувається далі і чим завершується історія.

Почергово об’єднайте зображення 6 частин у єдину історію.

1. вибір героя і місця проживання,

2. формулювання завдання-місії,

3. вибір помічників,

4. визначення перешкод,

5. опис стратегій їх подолання,

6. аналіз результатів.

Визначте сильні сторони головного героя, які дозволили йому зберігати емоційну рівновагу в складних ситуаціях та досягти бажаної мети.

Контент-аналіз

Новостворена історія метафорично демонструє те, як клієнт зазвичай сприймає світ або реагує на нього. Вона сприяє пошуку ресурсів для самовідновлення людини, що постраждала внаслідок травматичних подій, допомагає віднайти форми надання психологічної допомоги.

Психолог у співбесіді з досліджуваним співвідносить кожен елемент історії з основними параметрами моделі BASIC Ph, які стосуються життєвих ресурсів:

B (Beliefs and Values);

А (Affects and Emotions);

S (Social Relations);

I (Imagination and Creativity);

C (Cognition and Thought);

Ph (Physiological Resources and Activities).

Модель BASIC Ph містить шість основних параметрів, що складають ядро індивідуального стилю поведінки під час перебування у несприятливих обставинах (кожна літера в назві моделі означає якийсь ресурс).

1. Belief (віра): філософія життя, вірування та моральні цінності.  Цей спосіб подолання кризи базується на вірі (в Бога, в людей, в диво чи в самого/саму себе, у свою місію). Це система переконань, цінностей та смислів,  потреба в самореалізації та самовираженні. Вірування можуть бути не тільки релігійні, але й політичні тощо.  Важливий сам факт наявності віри.

2. Affect (афект): почуття, емоції.  Афективна стратегія проявляється через емоції: плач, сміх, розмову з кимось про свої переживання. Цей спосіб подолання кризи вимагає, насамперед, виявлення різних почуттів та їх ідентифікацію. Далі слідує спроба висловити розпізнані почуття прийнятними для людини способами: словесно, письмово (в оповіданні чи в листі); без слів – в танці, малюнку, в музиці, в драмі. Можна записувати в щоденник свої почуття чи малювати їх. 

3. Social (соціум): приналежність, родина, друзі.  Даному способу подолання кризи властиве прагнення до спілкування. Можна звертатися за підтримкою до сімї, друзів чи психологів. Можна допомагати іншим постраждалим, занурюватися у волонтерську роботу. Тобто, важлива соціальна включеність: прагнення бути серед людей, почувати себе частиною системи, організації і т.п. Отримати від інших людей підтвердження, що ти живий/жива, чимось корисний/корисна, можеш на щось впливати.

4. Imagination (уява): творчість, гра уяви, інтуїція.  Цей спосіб подолання кризи базується на творчих здібностях. Завдяки уяві можна мріяти, імпровізувати, уявляти собі майбутнє, розвивати інтуїцію, змінюватися, шукати розраду у світі гри та фантазії. Практикувати рукоділля, гончарство тощо. Фантазія допомагає відволіктися від жорстокої реальності, проявити почуття гумору; знайти креативне рішення актуальних проблем.

5. Cognition (когніція): знання, логіка, реальність, думки.  Спосіб подолання кризи через актуалізацію ментальних здібностей, вміння логічно та критично мислити, оцінювати ситуацію, пізнавати нові ідеї, планувати, навчатися, збирати інформацію, аналізувати проблеми та раціонально вирішувати їх. Когнітивна стратегія передбачає аналітичну роботу, складання списків чи планів.

6. Physiology (фізіологія): фізична, чуттєва модальність та діяльність.  Спосіб подолання кризи через концентрацію на фізичній діяльності тіла. Цей спосіб повязаний зі здатністю відчувати себе завдяки органам чуття. Передбачає фізичну активність: спорт, фізична праця, медитація, прогулянки на природі, походи в гори і т.д. Також, отримання задоволення (релаксу) через їжу.

В силу своїх індивідуальних особливостей та умов середовища старші підлітки вже мають певний набір стратегій подолання, які звертаються до одних і тих самих ресурсних каналів серед шести основних. Людина може постійно вдаватись до емоцій чи до фантазії набагато частіше, ніж до фізичної активності та навпаки. Інакше кажучи, одні канали постійно використовуються, в той час як інші практично не задіяні. Але це зручно до тих пір, поки життєва ситуація не стає критичною, коли людина повторює одні й ті ж самі стратегії з метою позбутися від проблеми. Іншими словами, людина «зациклюється», використовуючи до нескінченності одну і ту ж стратегію подолання, не просуваючись ні на крок вперед і нічого не змінюючи. У таких випадках криза є наслідком безвихідності та відсутності гнучкості вибору стратегії вирішення. Психологу в роботі з такими клієнтами варто зосередитись на активації їх ресурсів.

Отже, потенціал для подолання стресогенних ситуацій є у всіх. Комбінація шести параметрів моделі BASIC Ph становить індивідуальний стиль боротьби з несприятливими обставинами. Потенційно кожна людина володіє кожною зі згаданих вище стратегій з раннього дитинства і протягом усього свого життя. У кожного/кожної є свої «звичні» методи подолання кризи, тому переважає, зазвичай, один з них або комбінація кількох.

Модель BASIC Ph дає можливість зрозуміти, що стрес можна долати різними способами. Також демонструє, що всі люди долають стрес по-різному. Саме тому немає універсальних способів долання стресу, не може бути і універсальних порад щодо поведінки в стресових ситуаціях  (Гавриловська К., 2020).

Літературні джерела

Гавриловська К.П. Модель BASIC Ph у роботі психолога. Розвиток обдарованої особистості в освітньому просторі: ціннісний вимір. К.: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2020. 

Гавриловська К.П., Дем’янчук Ю.Ю. Сторітелінг як засіб розвитку психологічної пружності особистості. Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України. 2020. Вип. 6.

Махній М.М. Казкотворчі технології у психолого-педагогічній практиці. – Чернігів: Десна Поліграф, 2023. – 224 с.

Немає коментарів:

Дописати коментар