Методика «Чарівний світ»

 


Методика «Чарівний світ» являє собою проєктивне напівстандартизоване інтервю для вивчення значущих потреб, переживань і проблем дитини (Шванцара Й., 1978).

Віковий діапазон досліджуваних: діти 7-12 років.

Методика застосовується з метою знайомства з дитиною та визначення кола її проблем. В інтервю пропонується ідентифікувати себе з всемогутнім чарівником, який може зробити все, що захоче, в чарівній країні і в нашому реальному світі: перетворитися на будь-яку істоту, на будь-яку тварину, стати маленьким або дорослим. В процесі інтервю ідентифікація зі всемогутнім чарівником слабшає, а в кінці психолог виводить клієнта з ролі чарівника.

Проєктивне казкове інтервю є ефективним методом для встановлення контакту з дитиною, дозволяючи пережити в ігровій бесіді багато значущих для неї моментів. Після кожної відповіді слід запитати, чому вона зробила б ту чи іншу справу, перетворилась би на когось тощо. Ці пояснення є основою для змістовної інтерпретації результатів.

Обстеження проводиться наодинці з дитиною. Відповіді на запитання інтервю потрібно записувати дослівно. Використовувати диктофон не рекомендується, оскільки це може створити напруження при спілкуванні, викликати скутість дитини, відволікати її від змісту бесіди. У свою чергу, емоційний контакт з дитиною в процесі інтервю необхідний для переходу до наступного етапу діагностичної роботи або до психокорекції.

Зміст інтервю

 – Чи подобаються тобі казки? Маленькі діти зазвичай люблять казки. Ти, звичайно, вже не маленький, але, сподіваюся, тобі сподобається ця казкова гра. Уяви собі, що в тебе з’явилася чарівна ракета, яка перенесла тебе у казкову країну. Там все казкове: і люди, і тварини, і ти теж… Адже ти можеш собі таке уявити?

1. А тепер скажи мені, ким би ти хотів бути в цій казковій країні? А чому ти хочеш бути …? А ким би ти не хотів бути в казковій країні? Чому?

Ми ще на хвилинку затримаємося в казковій країні. Тепер уяви собі, що ти чарівник (фея): ти дуже сильний, за допомогою чар ти можеш зробити все, що забажаєш. Ти можеш створювати, змінювати, знімати закляття, або зробити так, щоб що-небудь зовсім зникло.

2. Так скажи мені, чарівник, що б ти зробив? А навіщо? А чому?

Ти все ще чарівник (фея). Ти сідаєш в ракету та повертаєшся назад, в звичний для нас світ. Перш за все давай зайдемо до твоєї домівки уяви собі це якомога детальніше.

3. Тепер ти у себе вдома. Ти всемогутній чарівник, що б ти зробив? А чому? А навіщо? А що б ти зробив для тата, для мами, для сестри (брата), бабусі, дідуся? Навіщо? Чому?

4. Тепер чарівник потрапляє до школи. У твоїх силах щось створити, змінити, знищити, зробити так, як ти хочеш.

5. Ось тепер ти в школі. Що б ти зробив? А чому? А навіщо, для чого? А для вчителів? Для чого? А для однокласників? Навіщо? Чому?

6. Що б ти начарував для дітей? Для чого? Чому?

7. Ледь не забули про тебе! Що б ти зробив для себе? Чому? Що б ти змінив або зовсім знищив? Для чого? Чому?

8. Ну, а для мене, чарівник, що б ти зробив? Чому? Дякую тобі, ти – справжнісінький чарівник!

9. Якби ти став чарівником, ти міг би набути будь-якого вигляду, перетворився б на кого завгодно або будь-що. Хочеш?

10. Скажи, на що або на кого ти хотів би перетворитися? Чому? А на кого ти ні за що не хотів би перетворитися? Чому?

11. Ти можеш перетворитися на будь-яку тварину. Якою б твариною ти хотів би стати? Чому?

12. А якою твариною ти не хотів би бути? Чому? Ти відмінно впорався із завданням.

13. Ти чарівник, у тебе величезна влада і безліч можливостей, ти можеш вибрати одну з трьох можливостей:

∙ стати маленькою дитиною;

∙ стати дорослим;

∙ залишитися таким як є.

14. Скажи, ким ти хочеш бути – маленькою дитиною, дорослим або таким, як зараз? Чому? Навіщо?

А чому ти не хочеш стати ... (1-й не вибраний варіант)?

А чому ... (2-й не вибраний варіант)?

15. А тепер скажи, чи хотів би ти стати дівчинкою (хлопчиком)? Чому?

Ти відмінно впорався із роллю чарівника. Але кожна гра закінчується, і наша теж. І тепер ти вже не чарівник, а (імя, прізвище дитини).

16. Чи тобі подобається твоє імя? (Не подобається? Чому?) А прізвище? (Не подобається? Чому?) Чи хотів би ти, щоб тебе звали по-іншому? Чому? Як тебе звуть батьки, друзі, однокласники?

17. Ти досить кмітливий (кмітлива). Давай ось що спробуємо, але це вже не буде казковою грою. Уяви, що можуть здійснитися усі твої найзаповітніші бажання. Нехай це будуть твої потаємні бажання. Однак, кожна гра має свої правила, і наша гра їх має: ти можеш вибрати лише три бажання.

Перше бажання – …; 

Друге бажання – …; 

Третє бажання – ….

А чому саме перше, друге, третє?

Дуже добре. А тепер подумай над наступним:

18.Чого найбільше бояться діти? Чому?

19. Що завдає їм найбільшого болю?

20.Що їх найбільше засмучує? Чому?

21. Що є причиною найбільшої радості у дітей? Чому?

Ти справжній молодець! Наша гра закінчилася. Вона тобі сподобалася? Що тобі сподобалося найбільше в грі?

 Інтерпретація

Інтерпретація даних значною мірою базується на відповідях клієнта (молодшого школяра, підлітка) на запитання «Чому?», «Навіщо?», оскільки тоді клієнти говорять про свої потреби, значущі переживання. Найбільш важливими для інтерпретації є відповіді на запитання «Чому?». Мотиви вибору різноманітні, мають особистий характер, обумовлюються позицією дитини. Саме особистісні показники є корисними для діагностичних висновків.

Змістовний аналіз відповідей дозволяє поглибити уявлення про переживання клієнта і про реальну життєву ситуацію, яка є актуальною для нього. Невербальні сигнали також дають багато інформації для психолога-практика. За їх допомогою можна відзначити емоції клієнта, субєктивну значимість проблем, про які він згадує. Нарешті цікаві результати дає формальний аналіз висловлювань: їх змістовність, розлогість, лексична та граматична побудова можуть підтвердити або піддати сумнівам висновки, що формуються в процесі інтерпретації результатів.

В цілому, інтерпретуючи результати, слід враховувати, що ідентифікація клієнта з чарівником задана інструкцією і, отже, є усвідомленою, внаслідок чого його висловлювання можуть мати тенденції до соціально схвалюваних відповідей, тобто прагненню показати себе в кращому світлі.

Літературні джерела

Махній М. М. Казкотворчі технології у психолого-педагогічній практиці. Чернігів: Десна Поліграф, 2023. 

Шванцара Й. Диагностика психического развития. Прага: Авиценум, 1978.


Немає коментарів:

Дописати коментар