Проєктивна методика «Лев»

 


Проєктивна малюнкова методика «Лев» орієнтована для роботи з першокласниками. Вона дає можливість побачити, як учень взаємодіє з учителем, повторює за дорослим, виявляє ініціативу, дотримується інструкцій, засвоює правила, долає труднощі. Чи сприймає інструкцію з першого разу, чи сумлінно її дотримується, який малюнок пропонує створити у відповідь, чи відволікається (Малініна Л., 2021).

Процедура проведення методики складається з трьох послідовних завдань.

Завдання 1. Покладіть перед дитиною чистий аркуш паперу й запропонуйте повторювати за вами кожну деталь малюнка в певній послідовності, зберігаючи розмір і розміщення мордочку, вуха, гриву, тулуб, очі, ніс, рот, хвіст. Не повідомляйте заздалегідь, що саме малюєте. Зафіксуйте, наскільки швидко дитина зорієнтується та дасть свою версію, що з’являється на малюнку. Наприкінці запропонуйте домалювати будь-яку деталь на власний розсуд.

Аналіз малювання. Зверніть увагу на таке:

• Чи легко дитина погодилася повторювати, не уявляючи кінцевої мети? Чи ставила запитання, навіщо та що ми малюємо?

• Чи швидко впізнала малюнок, проговорювала версії до завершення чи ні?

• Наскільки чітко дотримувалася інструкцій?

• Наскільки розвиток дрібної моторики й зорового сприйняття давав змогу чітко відтворити деталі малюнка?

• Чи не відволікалася дитина, починаючи роботу?

Усе це дасть вам попереднє уявлення про те, чи зіткнетеся ви в роботі з відповідними труднощами в дитини.

Завдання 2. Після того як малюнок готовий, можна запропонувати дитині дати вам аналогічне завдання. Який малюнок вона запропонує вам повторити? Подібний? Інший? Можливо, дасть вам зовсім інше завдання чи відмовиться давати взагалі.

Завдання 3. Запропонуйте дитині після того, як виконали її завдання, відповісти ще на одне запитання.

Опишіть ситуацію: «Уяви, ніби ти прийшов/прийшла додому, а на порозі в тебе спить справжній лев. Що ти робитимеш?»

Як правило, діти сприймають цю ситуацію лев на порозі як перешкоду на шляху до своїх справжніх бажань і звичок. Їхні відповіді зумовлені стратегією дитини в ситуації, коли вона стикається з труднощами в навчанні. Неподолана перешкода для неї і буде левом.

Інтерпретація. Відповіді дітей, які:

схильні до маніпуляцій та уникнення труднощів: «пройду боком, аби не помітив», «залізу через вікно», «обійду з іншого боку, зайду в будинок через інший вхід»;

схильні до відкритого протесту: «кину в нього камінь», «уб’ю», «прожену палицею»;

схильні до співпраці з дорослим: «покличу фахівця із зоопарку», «подзвоню мамі»;

схильні до самостійного долання труднощів: «нагодую», «відвезу до Африки»;

творчі: «знайду спільну мову, домовлюсь із ним», «приручу».

Зазвичай креативні діти пропонують 7 і більше варіантів відповідей. Але достатньо перших трьох, щоб визначити стан дитини. Як правило, це перший її варіант.

Інколи перевтомлена дитина відповідає: «нічого не робитиму», «не знаю», «піду спати», «піду до друзів». Дитина, яку нещодавно образили, може давати агресивні відповіді. Але насправді у звичному стані відповіді учня/учениці можуть бути іншими.

Літературні джерела

Малініна Л. В. Нова українська школа:психолого-педагогічна підтримка молодших школярів із труднощами в навчанні: навчально-методичнийпосібник. – Київ: Грамота, 2021. – 64 с.

Махній М. М. Психологічні графічно-малюнкові методики у діагностично-корекційній роботі з дітьми. – Чернігів: Десна Поліграф, 2022. – 216 с.

Немає коментарів:

Дописати коментар